ΝΑΥΤΙΚΟ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ
Η
αρχαιότερη παραλιακή πόλη της Βόρειας Ελλάδας είναι η Καβάλα.
Τα
ίχνη της χάνονται στα βάθη της προϊστορίας καθώς οι επίσημες καταγραφές της
αρχαίας Νεάπολης φθάνουν στον 7 αιώνα π.χ. ενώ η σημερινή πόλη της Καβάλας
περιλαμβάνει στον ιστό της εκτός από την χερσόνησο της Νεάπολης και την αρχαία
Θρακική Αντισάρα μια πόλη πολύ αρχαιότερη της οποίας η χρονολογία της ίδρυσης
δεν είναι καν γνωστή.
Η
θάλασσα ήταν πάντοτε το κυρίαρχο στοιχείο της πόλης στην διάρκεια όλων αυτών των 40 αιώνων της ύπαρξης
της η ζωή και ο τροφοδότης της οικονομίας της.
Το
αμφιθεατρικό βραχώδες ανάγλυφο της πόλης και η έλλειψη κάποιων αξιόλογων
επίπεδων εκτάσεων κατάλληλων για γεωργική καλλιέργεια δημιούργησαν από τους
αρχαιότερους ακόμη χρόνους το άρρηκτο δέσιμο των κατοίκων της με την θάλασσα
Πολύ
σύντομα στην αρχαία Νεάπολη δημιουργήθηκαν οι πρώτες χερσαίες ναυπηγικές
μονάδες στις βόρειες ακτές του Αιγαίου με την περίφημη ναυπηγική ξυλεία της
Θάσου.
Έκτοτε
και μέχρι σήμερα η ναυπηγική αποτελεί μια σημαντική ναυτική απασχόληση των
κατοίκων μια σχολή τοπικών μαστόρων με μεγάλη φήμη και πλουσιότατη παράδοση
.Ενδεικτικά
αναφέρω ότι το 1591 οι λίγοι Χριστιανοί της Καβάλας δούλευαν μεροκάματο στο
ναυπηγείο για την κατασκευή της γαλέρας του Μπέη της Καβάλας το οποίο εβρίσκετο
στην παραλία της συνοικίας του Βύρωνα (Κιουτσούκ Ορμάν)
Αργότερα
στις αρχές του 20ου αιώνα η πόλη της Καβάλας είχε τρία μεγάλα
ναυπηγεία ένα στην παραλία του Βύρωνα ένα εμπρός στην εκκλησία του Αγίου
Νικολάου και ένα πίσω από τις καμάρες και τέλος με την ανάπλαση της πόλης και
την κατασκευή του λιμένος τα ναυπηγεία συγκεντρώθηκαν στην σημερινή θέση πίσω
από τις Καμάρες όπου και σήμερα βρίσκετε το κέντρο παραδοσιακής ναυπηγικής
τέχνης.
Η Καβάλα βρίσκεται στο κέντρο μιας περιοχής
η οποία μπορεί να χαρακτηρισθεί ως ένας από τους πλουσιότερους ψαρότοπους της
χώρας. Η εκτεταμένη υφαλοκρηπίδα το πλάτος της οποίας ξεπερνά σε ορισμένα
σημεία τα 30 ν.μ. η ομαλή κατωφέρεια και η ύπαρξη μεγάλων εκτάσεων με επίπεδο
και χαλαρό υπόστρωμα προσφέρουν ένα μεγάλο πεδίο για αλιευτική δραστηριότητα
Η
αλιεία στην Καβάλα αποτελεί αναμφίβολα ένα σημαντικό κλάδο της πρωτογενούς
παραγωγής και συμβάλει σε μεγάλο ποσοστό στην οικονομία της περιοχής
Οι
7-8000 τόνοι αλιευμάτων που διακινούνται κάθε χρόνο μέσω της ιχθυόσκαλας
αποφέρουν έσοδα 10,000,000 € στα 3000 περίπου άτομα που εμπλέκονται στον τομέα
της αλιείας και της διακίνησης αλιευτικών προϊόντων
Η
αλιεία λοιπόν συνεχίζει μια παράδοση αιώνων και η Καβάλα παραμένει μέχρι και
σήμερα ένα από τα σημαντικότερα αλιευτικά ορμητήρια του Ελληνικού χώρου.
Ένας
ακόμη συνδετικός κρίκος στην αλυσίδα της ναυτικής παράδοσης της Καβάλας είναι η
Εμπορική της Ναυτιλία. Από τον 7 π.χ. αιώνα οι θαλάσσιοι δρόμοι από την Νότια
Ελλάδα,τα νησιά του Αιγαίου και τις Μικρασιατικές πόλεις κατέληγαν στην αρχαία
Νεάπολη-σημερινή Καβάλα η οποία έτσι αναδείχθηκε σύντομα σ’ένα αξιόλογο
εμπορικό λιμάνι.
Η
ιστορία αυτή συνεχίσθηκε στο πέρασμα των αιώνων. Αναφέρουμε μόνον την άφιξη του
Αποστόλου των εθνών Παύλου την διακίνηση εμπορευμάτων κατά τους Βυζαντινούς
χρόνους και την περίοδο της Τουρκοκρατίας αλλά και την μεγαλύτερη πανελληνίως
διακίνηση καπνού προς το εξωτερικό κατά τους νεότερους χρόνους φθάνοντας έως
και σήμερα στις μοναδικές στην Ελλάδα θαλάσσιες εγκαταστάσεις άντλησης
πετρελαίου που από το 1981 με παραγωγή 25000-30000 βαρέλια ημερησίως και με μια
άφιξη Δ/Ξ 1-2 κάθε μήνα.
Φυσικά
δεν πρέπει να ξεχνάμε την ΒΦΛ που ιδρύθηκε το 1961 με αυτοδύναμο ανεξάρτητο
ιδιόκτητο λιμάνι , με μια ετήσια άφιξη πλοίων για φορτοεκφόρτωση περίπου 250,
και ούτε φυσικά την διακίνηση των χιλιάδων επιβατών με τα πλοία της ακτοπλοΐας
,των τουριστών με την μεγάλη άφιξη των κρουαζιερόπλοιων και τέλος των διαφόρων
εμπορευμάτων από τον κυρίως λιμένα της Καβάλας όπως σιτηρά μάρμαρα πρώτες ύλες
εμπορευματοκιβώτια κ.λ.π.
Βασιζόμενοι
λοιπόν στην τεράστια αυτή ναυτική ιστορία και παράδοση των 40 αιώνων της
ύπαρξης αυτής της πόλης μια παρέα φίλων Καβαλιωτών ξεκινήσαμε την προσπάθεια
πραγματοποίησης ενός ονείρου, την ίδρυση ενός ναυτικού μουσείου .
Οι ιδρυτές του Ν.Μ.Κ. με την ενέργεια αυτή
ήθελαν να καλύψουν ένα σημαντικό πολιτιστικό κενό μάλλον ξεχασμένο, άγνωστο για
ποιο λόγο από τους Καβαλιώτες.
Η
επιθυμία που διακατείχε τους σκαπανείς της ιδέας ήταν το όραμα ενός θεσμού
ικανού να συγκεντρώσει και να διαφυλάξει κειμήλια και ενθυμήματα από την
ναυτική ιστορία την παράδοση και την ναυτοσύνη τη ς πόλης μας και κατ’επέκταση
στοιχεία που προσδιόρισαν την πορεία της
εμπορικής ναυτιλίας πρώτη παγκοσμίως στις ημέρες μας..
Το Σεπτέμβριο του 2012 το Ναυτικό Μουσείο στεγάστηκε
με απόφαση του τότε Δήμαρχου Καβάλας κ. Κ. Σιμιτσή στην αποθήκη της Δημοτικής
Καπναποθήκης Καβάλας .
Το
2015 το Ναυτικό Μουσείο της Καβάλας δόθηκε κατά κυριότητα, χρήση και λειτουργία
στον Δήμο Καβάλας όπου ο Δήμος Καβάλας το αποδέχθηκε με σύμφωνη απόφαση του
Δημοτικού Συμβουλίου οπότε και ονομάστηκε Δημοτικό Ναυτικό Μουσείο Καβάλας .
Τέλος τον Ιούνιο του 2018 το Δ.Ν.Μ.Κ. μεταφέρθηκε στη Ραψάνη, σε ένα ανανεωμένο χώρο με την φροντίδα της Δημοτικής Αρχής στο χώρο όπου λειτουργεί μέχρι και σήμερα .
Επίσης πραγματοποιήθηκε στην Καβάλα απο 8 εως 11 Ιουνίου το ΙΑ Πανελλήνιο Συνέδριο των Ναυτικών Μουσείων της Ελλάδος .
Σκοπός μας είναι να
περισώσουμε μέσω του Δ.Ν.Μ.Κ. με την συλλογή των εκθεμάτων την Ναυτική Ιστορία
και παράδοση του τόπου μας να την
γνωρίσουν τα παιδιά μας και τα παιδιά τους και επειδή είναι το μοναδικό
Ν.Μ. στην Θράκη μέχρι και την Κεντρική Μακεδονία ,επιπρόσθετος σκοπός μας είναι
εκπαιδευτικά προγράμματα που σκοπό θα έχουν την καλλιέργεια, την μάθηση και την
τόνωση της νεολαίας της αγάπης προς την θάλασσα και τη ναυτοσύνη γενικά.
ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ :
Πίνακες λαϊκών Καβαλιωτών ζωγράφων με θέματα, από τη θάλασσα και τη ζωή της .
Μοντέλα πλοίων, πιστά αντίγραφα παλαιότερων και νέων καραβιών .
Ημερολόγια καραβιών και ναυτικά φυλλάδια που μαρτυρούν τις περιπέτειες των ναυτικών μας .
Όργανα και αντικείμενα του Πολεμικού μας Ναυτικού
Προϊόντα της θάλασσας .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου